Karanténa jako příležitost k rodinné pohodě?

Taky už toho máte dost? Nejraději byste si někam zalezli a tam sami v klidu vychutnávali chvilku ticha a samoty? Ale kdo uklidí a uvaří? A můžete si vůbec dovolit být chvilku mimo dosah? My máme vyzkoušeno na vlastních i cizích dětech, že ano. Proto se s vámi chceme podělit o pár tipů, jak na to. Protože, kdy jindy začít s montessori, než teď, v karanténě.

Vědomý pohled (úkol pro rodiče)

Vylaďte se na situaci, ve které jste, jako na životní příležitost, vnímejte, co nového do vašeho života díky ní přišlo, z čeho je dobré se radovat, na čem je potřeba zapracovat…

Každý den je jiný, život, a to i v karanténě, přináší vývoj a změnu, nyní můžeme více vnímat detaily, na které třeba v běžném životě není čas.

Zkuste být více tady a teď, jako děti:-). Více žít v přítomnosti, než si v hlavě vytvářet scénáře, co by bylo, kdyby…..

Pokud máte pocit, že jste přetížení, zauvažujte o prioritách – co teď, co jindy, co třeba děti zvládnou samy i bez vaší starostlivé péče či kontroly…

Jak zvládnout každodennost?

Základem je dobrá organizace rodiny (rytmus a řád) a připravené prostředí. Všichni jsme mnohem více doma, anebo dokonce permanentně doma, takže je doslova nutné domluvit se (pokud máte větší děti), či naplánovat (za ty menší) časový harmonogram dne.

Patří sem přibližně podobná denní doba, kdy vstáváme, jíme, učíme se, pracujeme z domova, chodíme ven (když to jde) nebo třeba cvičíme doma. Dále je přínosné rozvrhnout čas i z hlediska aktivit, které děláme dohromady a které naopak potřebujeme dělat sami.

Partnerská komunikace o tom, “co, kdy, kdo” může udělat pro rodinu, s dětmi, a kdy naopak potřebuje čas na svou práci či odpočinek, je rovněž klíčová.

Abychom se navzájem, často na malém prostoru, respektovali ve svých individuálních potřebách a předcházeli zbytečným konĈiktům, je dále důležité přizpůsobit domácí prostředí. Každý člen, nyní možná víc než jindy, potřebuje nějaký prostor, koutek, který je jen jeho, kteří ostatní respektují, kde může dobře a nerušen vykonávat svou práci, učení či hru. Možná právě díky karanténě zjistíme, že je nutné něco v našich domovech změnit, přesunout, uklidit a že jsme třeba trochu zaspali ve sledování vývojových potřeb našich dětí.

Tipy a nápady:

Lámete si hlavu nad každodenními úkoly pro vaše dítě od pěti let výše? Teoreticky je to jednoduché:

Zkuste je zapojit do chodu vaší domácnosti

Se kterými činnostmi vám tedy doma mohou pomoci?

  • střídání v přípravě oběda
  • úklid společných prostor
  • mytí nádobí
  • vyklízení
  • myčky
  • péče o prádlo
  • vynášení recyklovaného odpadu
  • jarní úklid vlastního pokoj
  • mytí oken práce na zahradě

Společné aktivity, zábava:

Sourozenci se mohou např. společně učit do školy, starší připraví aktivity pro mladší.

Které aktivity už zvládají děti kolem druhého nebo třetího roku?

V tomto věku je příhodné ještě více podpořit přirozený dětský potenciál a zájem o lidskou práci. Teď na to máte mnohem více času než jindy :-), již batolata necháváme, aby se zapojila do sebeobsluhy, domácích prací či prací na zahradě.

Nabízí se např. tato cvičení praktického života inspirovaná metodou Montessori:

Aktivity na doma:

Sebeobsluha:

  • stlaní postýlky
  • oblékání (2 volby – např. červené x modré tričko)
  • nácvik na nočník
  • čištění zubů
  • česání
  • mytí rukou
  • příprava svačinky (jednoduché krájení, mazání, pasírování mandarinek)

Péče o prostředí, práce s vodou:

  • umývání nádobí
  • mytí stolu
  • utírání stolu
  • vytírání mopem
  • praní prádla
  • mytí skla nebo zrcadla

Péče o rostliny:

  • zalévání
  • utírání listů
  • přesazování
  • sázení
  • aranžování rostlin

Venkovní aktivity:

  • oblékání (bundy, botiček, čepice, rukaviček, roušky)
  • práce na zahradě (sbírání ostříhaných větviček, sázení semínek, zalévání)
  • zalevání stromků, keříků a rostlin

Vlastní zahrada je samozřejmě

výhodou, ale i ve městě lze najít místa vhodná pro hry venku, běhání, lezení, jízdu na kole či koloběžce. Pokud nemůžete vůbec ven a máte alespoň balkon, lze ho proměnit na příjemnou malou venkovní oázu např. s květinami, miniaturním pískovištěm, místem k tvoření, anebo hraní s vodou.

Pokud jste venku sami a ve vzdálenosti cca 10 metrů od vás nejsou další lidé, nebojte se sobě i svým dětem sejmout roušku a nadechovat plnými doušky jarní vzduch.

Přeji nám všem, ať je život v karanténě obdobím, kdy objevíme svůj další rodičovský potenciál!

A pokud už opravdu nevíte kudy kam, vaše dítě má zrovna období vzdoru, starší děti nechtějí pomáhat, nevíte, jak doma zařídit co nejlepší prostředí pro vaše dítě nebo se prostě potřebujete někomu svěřit, je tu pro Vás autorka tohoto článku Kamila a její odborné poradenství v době karantény zdarma.

Mějte se tedy všichni doma moc pěkně a opatrujte se!

Kamila Balcarová

Newsletter

Přihlaste se k odběru

Dostávejte novinky z našeho blogu a světa montessori pravidelně do inboxu.



Dalšíčlánky

Úklid Montessori optikou

Úklid Montessori optikou

Proč děti nerady uklízí? Uklízí nerady všechny děti? Jak naučit děti uklízet? Maria Montessori upozorňovala, že úkolem rodičů, je být dětem průvodcem a ne jejich služebníkem. Optikou Montessori pedagogiky je totiž úklid nedílnou součástí každé aktivity. Montessori děti jsou od začátku vedeny k...

10 tipů na Montessori doma – podpora pro vás

10 tipů na Montessori doma – podpora pro vás

Dr. Montessori jednou řekla: „Abychom pomohli dítěti, musíme mu poskytnout prostředí, které mu umožní svobodně se rozvíjet." Myšlenka, že děti potřebují prostor k růstu, je jedním z nejzákladnějších Montessori principů. To je také důvod, proč jsou třídy v Montessori školách nabité energií, ale...

Oslavme společně den rodiny!

Oslavme společně den rodiny!

Rodina je významově silný pojem, bohatý na asociace. Všimněme si, jak základové slovo – rod – proniká do celé škály příbuzných slov nabytých životadárnými významy (např. rodit, rodiče, zrod, národ, příroda, úroda…). Kolik historických rodů se asi potkává v jedné současné rodině? Každá rodina je...