Taky už toho máte dost? Nejraději byste si někam zalezli a tam sami v klidu vychutnávali chvilku ticha a samoty? Ale kdo uklidí a uvaří? A můžete si vůbec dovolit být chvilku mimo dosah? My máme vyzkoušeno na vlastních i cizích dětech, že ano. Proto se s vámi chceme podělit o pár tipů, jak na to. Protože, kdy jindy začít s montessori, než teď, v karanténě.
Základem je dobrá organizace rodiny (rytmus a řád) a připravené prostředí. Všichni jsme mnohem více doma, anebo dokonce permanentně doma, takže je doslova nutné domluvit se (pokud máte větší děti), či naplánovat (za ty menší) časový harmonogram dne.
Patří sem přibližně podobná denní doba, kdy vstáváme, jíme, učíme se, pracujeme z domova, chodíme ven (když to jde) nebo třeba cvičíme doma. Dále je přínosné rozvrhnout čas i z hlediska aktivit, které děláme dohromady a které naopak potřebujeme dělat sami.
Partnerská komunikace o tom, “co, kdy, kdo” může udělat pro rodinu, s dětmi, a kdy naopak potřebuje čas na svou práci či odpočinek, je rovněž klíčová.
Abychom se navzájem, často na malém prostoru, respektovali ve svých individuálních potřebách a předcházeli zbytečným konfliktům, je dále důležité přizpůsobit domácí prostředí. Každý člen, nyní možná víc než jindy, potřebuje nějaký prostor, koutek, který je jen jeho, kteří ostatní respektují, kde může dobře a nerušen vykonávat svou práci, učení či hru. Možná právě díky karanténě zjistíme, že je nutné něco v našich domovech změnit, přesunout, uklidit a že jsme třeba trochu zaspali ve sledování vývojových potřeb našich dětí.
Lámete si hlavu nad každodenními úkoly pro vaše dítě od pěti let výše? Teoreticky je to jednoduché:
Zkuste je zapojit do chodu vaší domácnosti 🙂
Se kterými činnostmi vám tedy doma mohou pomoci?
Společné aktivity, zábava:
Sourozenci se mohou např. společně učit do školy, starší připraví aktivity pro mladší.
Které aktivity už zvládají děti kolem druhého nebo třetího roku?
V tomto věku je příhodné ještě více podpořit přirozený dětský potenciál a zájem o lidskou práci. Teď na to máte mnohem více času než jindy :-), již batolata necháváme, aby se zapojila do sebeobsluhy, domácích prací či prací na zahradě.
Nabízí se např. tato cvičení praktického života inspirovaná metodou Montessori:
Sebeobsluha:
Péče o prostředí, práce s vodou:
Péče o rostliny:
Vlastní zahrada je samozřejmě výhodou, ale i ve městě lze najít místa vhodná pro hry venku, běhání, lezení, jízdu na kole či koloběžce. Pokud nemůžete vůbec ven a máte alespoň balkon, lze ho proměnit na příjemnou malou venkovní oázu např. s květinami, miniaturním pískovištěm, místem k tvoření, anebo hraní s vodou.
Pokud jste venku sami a ve vzdálenosti cca 10 metrů od vás nejsou další lidé, nebojte se sobě i svým dětem sejmout roušku a nadechovat plnými doušky jarní vzduch.
Přeji nám všem, ať je život v karanténě obdobím, kdy objevíme svůj další rodičovský potenciál!
A pokud už opravdu nevíte kudy kam, vaše dítě má zrovna období vzdoru, starší děti nechtějí pomáhat, nevíte, jak doma zařídit co nejlepší prostředí pro vaše dítě nebo se prostě potřebujete někomu svěřit, je tu pro Vás autorka tohoto článku Kamila a její odborné poradenství v době karantény zdarma.
Mějte se tedy všichni doma moc pěkně a opatrujte se!