Co je montessori doma?

Co vlastně potřebujeme k tomu, abychom mohli doma začít s montessori? Je třeba podrobně nastudovat knihy o této pedagogice, absolvovat nějaký kurz? Stačí nakoupit si či vyrobit pomůcky pro daný věk dítěte a naučit se je používat? Nebo je to o něčem jiném…?

Montessori jako vědomá cesta dospělého

Dospělý v montessori vzdělávání je průvodcem – vzorem pro dítě, tvůrcem prostředí i součástí “připraveného prostředí”. Měl by tedy dobře znát vývojové potřeby dětí, aby mohl citlivě reagovat přípravou vhodného materiálu i aktivit pro ně.

Vývojové potřeby souvisí se senzitivními obdobími malých dětí, aneb každé dítě v průběhu svého raného vývoje (zhruba do 6 let) prochází jednotlivými fázemi, kdy je obzvlášť citlivé naučit se nějakou novou dovednost, rozvinout vlohu či schopnost. Když je správně podpořené (vhodným prostředím i vzorem) jde mu to rychle a vlastně samo:-).

Být dobrým průvodcem znamená rozvíjet láskyplný a respektující vztah s dítětem. Neméně důležité je umět pozorovat děti a tomu, co vidíme porozumět, abychom věděli, jaký materiál připravit, kdy je třeba se upozadit a kdy naopak jednat. Pokud dítě ještě nemluví, je porozumění jeho chování naprosto klíčové.

Co tedy konkrétně obnáší role dospělého v montessori výchově I vzdělávání?

  • Dospělý je vzorem pro dítě (vzor chování, řeči, ukázky práce s materiálem).
  • Zná vývojové fáze, senzitivní období, kterými děti procházejí.
  • Připravuje prostředí.
  • Má schopnost dobře pozorovat (analyzovat i syntetizovat pozorované)
  • Propojuje dítě s materiálem, prostředím.
  • Ví, jak podpořit soustředění dítěte.
  • Vytváří a udržuje atmosféru (klid, láska, otevřenost).
  • Vymezuje hranice a limity.
  • Je schopen sebereĈexe a práce s chybou.
  • Pracuje na sobě, dále se vzdělává.

Není toho zrovna málo, co by měl dospělý, který jde montessori cestou, umět rozvinout a integrovat do své osobnosti. Ale vědomé vedení dítěte i práce na sobě se týká každého, kdo svou roli vychovatele vnímá aktivně. Není to tedy jen otázka montessori přístupu, jako spíše kterékoliv výchovy orientované empaticky, s individuálním přístupem, otevřeností i zodpovědností zároveň.

Jak tedy na tuto vědomou cestu vykročit a kdy začít?

Děti nás učí být teď a tady. Dokázat to alespoň občas s nimi je pro dospělé někdy velký objev. Teprve, když se naučíme sami zklidnit a vyladit na energii dítěte, pochopíme například, co právě teď toto dítě potřebuje, co mi svým chováním sděluje.

Jak je to s pomůckami doma?

Připravené prostředí doma je především o pořádku a řádu ve věcech, o vzájemném respektování potřeb všech členů domácnosti a samozřejmě o integraci dětí do běžných domácích prací, které každodenně vykonáváme. Nechat děti, aby se tak jako my, mohly zapojit do péče o sebe, prostředí i druhé. Spíše než chytré hračky, budeme potřebovat výškově upravit nábytek, přemístit nádobí do nižších polic, půjčit dětem vhodné a bezpečné nástroje, aby samy mohly např. krájet.

Vývojové hračky či didaktické pomůcky jsou doplněním, jakousi třešničkou na dortu. Aby to s nimi doma fungovalo v duchu montessori, je třeba nejprve naplnit předchozí kroky a samozřejmě vědět, jak s nimi konkrétně pracovat. Pomůcky pro malé děti do 3 let jsou hodně intuitivní, většina dospělých ukázku pro dítě hravě zvládne. S pomůckami pro věk 3-6 let je to však složitější. Tyto pomůcky původně nebyly vyvinuté pro domácí prostředí, patří do školek. Důvodů pro respekt k jejich užívání je více. Ale o tom zase příště…

Kamila Balcarová

Newsletter

Přihlaste se k odběru

Dostávejte novinky z našeho blogu a světa montessori pravidelně do inboxu.



Dalšíčlánky

Úklid Montessori optikou

Úklid Montessori optikou

Proč děti nerady uklízí? Uklízí nerady všechny děti? Jak naučit děti uklízet? Maria Montessori upozorňovala, že úkolem rodičů, je být dětem průvodcem a ne jejich služebníkem. Optikou Montessori pedagogiky je totiž úklid nedílnou součástí každé aktivity. Montessori děti jsou od začátku vedeny k...

10 tipů na Montessori doma – podpora pro vás

10 tipů na Montessori doma – podpora pro vás

Dr. Montessori jednou řekla: „Abychom pomohli dítěti, musíme mu poskytnout prostředí, které mu umožní svobodně se rozvíjet." Myšlenka, že děti potřebují prostor k růstu, je jedním z nejzákladnějších Montessori principů. To je také důvod, proč jsou třídy v Montessori školách nabité energií, ale...

Oslavme společně den rodiny!

Oslavme společně den rodiny!

Rodina je významově silný pojem, bohatý na asociace. Všimněme si, jak základové slovo – rod – proniká do celé škály příbuzných slov nabytých životadárnými významy (např. rodit, rodiče, zrod, národ, příroda, úroda…). Kolik historických rodů se asi potkává v jedné současné rodině? Každá rodina je...