Dokážeš to sám

8 týdenní online průvodce pro rodiče

Všechny online materiály

Naše montessori příběhy

Šíříme autentické montessori do vašich domácností a školek už 15 let a pořád nás to neskutečně baví.

Jsme nadšené lektorky, které baví ukazovat rodičům a pedagogům jiný pohled na dítě a vzdělávání.

Zároveň jsem mámy 4 dětí, na kterých jsme si vyzkoušely, že to funguje. A nejen na nich.

Ulehčíme vám život s vašimi dětmi, ať už jste rodič nebo pedagog. 

Stačí znát pár montessori triků a vychytávek. A věřte nám, že to není nic složitého.

Pokud to i vy chcete dělat jinak, než je zvykem, přidejte se k našim online kurzům nebo živým seminářům.

Příběh
Hanky
Příbeh
Míši

Hanka

Hana Gabrielová, DiS

Myslela jsem si, že budu celý život pracovat v cestovní kanceláři. Ale po narození mých dětí se něco stalo. Objevila jsem montessori. Nejraději bych své nadšení předala všem rodičům na světě. Ale začnu teď a tady – u Vás. Montessori se stalo mou vášní a já kousek své vášně a zkušeností ráda předám i vám…

Moje cesta k montessori

„Někdy jsi ta nejhorší máma na světě, ale i tak tě mám nejraději.“ Říká mi moje 14letá dcera večer v posteli. Cítím k ní v tu chvíli bezpodmínečnou lásku. Já to mám někdy podobně. Za její bordel v pokoji bych ji nejraději vystěhovala z domu, ale za pár minut na to zapomenu. Stejně otevřené to mám i se svým 17ti letým synem. I když by někdo mohl říct, že tenhle věk je pro rodiče „k nepřežití“, že mít doma puberťáka je šílenost, já si to fakt užívám.

Vidím, jak se oba osamostatňují, poslouchám, jaké vedou řeči, dívám se na ně, když nám vaří večeři. Chápu jejich pubertální výbuchy smíchu nebo emocí a vzteku. Vím, že to patří k jejich vývoji stejně jako „gaučing“ nebo „tady není nic k jídlu“. Sleduji, co z nich ještě vtipného vypadne a s jakými překážkami se v jejich složitém období budou ještě potýkat. Jsem připravena být jim oporou, až je opustí jejich první láska nebo až si budou řešit, že je pomluvil kamarád. Doufám tedy, že se o to se mnou budou chtít podělit.

I když je to pro mě jako pro mámu těžké období, mám to štěstí, že jsem si od jejich narození prošla velkou duševní proměnou.

Než jsem pochopila, jak vlastně děti fungují a změnila své myšlení, prošla jsem si dlouhou cestou.

Jsem totiž extrovertka, mám ráda, když je mě vidět a slyšet. Najednou jsem se ale musela upozadit, sklidnit, nebýt ta hlavní, která je vidět, natož slyšet.
A právě za tuto svoji proměnu vděčím nevinnému nápadu, který jsme po porodu dětí uskutečnily se svými kamarádkami. A to – založit rodinné centrum. Jednoduše jsme se neměly s dětmi kde scházet. A povedlo se. Hlavně díky cílevědomosti a odvaze naší hlavní "šéfky" Mirky. (zakladatelka MŠA a MIP.) V našem rodinném centru jsme začaly pořádat kurzy pro rodiče s dětmi, vařily kávu, připravovaly občerstvení, večer po všech uklízely, já vedla hudební kurzy a všechny nás to bavilo. A po jednom semináři o monte…co??, dorazila naše kolegyně celá nadšená, že tohle je přesně to, co u nás musíme zavézt. Všude možně jsme tedy sháněly informace o tom, co to vlastně je to montessori, a snažily se aspoň trochu přizpůsobit prostředí potřebám montessori pracoven, které jsme jako první v Praze otevřely.

Začínaly jsme s praktickým životem na lavičkách nebo na zemi, kdy jsme přinesly z domova různé mističky, skleničky, naběračky, šlehače a snažily se s dětmi v duchu montessori pracovat.

Všechny to moc bavilo, jak děti, tak rodiče. Pozorovaly jsme, jak se ty naše malé děti soustředí, aby nepřelily sklenku, jak opatrně kladou na elipse nohu přes nohu, aby nepřešláply, jak si půjčují pomůcky a učí se vzájemné trpělivosti. Bylo fantastické je pozorovat a také těžké nezasahovat, když se jim něco nevedlo.

Doma už to ale tak fantastické nebylo. Tam jsem montessori zkoušela metodou pokus omyl, nebo spíše metodou: uvidím, co všechno zvládnu vydržet. Připravené prostředí v našem 1 + 1 žádné. Vlastně jsem ani nevěděla, že si doma nějaké prostředí připravit můžu. Ale chtěla jsem být aspoň připravený rodič, což se také moc nevedlo a projevovalo se to hlavně na společném vaření se synem. Přece vím, že si dítě potřebuje všechno osahat, a je třeba, aby si zkusilo všechny praktické aktivity se mnou doma! Jenže to většinou dopadlo úplně jinak, než jsem si představovala. Zoufalství a pocit, že jsem neschopná máma byly na denním pořádku.

Chtěla jsem, aby všechno bylo perfektní. Jenže to byl právě ten bič, který jsem si na sebe ušila.

Až po letech jsem pochopila, že záleží na dítěti, na tom, jak na sebe budeme naladěni. Že jde o to sledovat jeho potřeby a snažit se na ně reagovat a nenabízet mu to, co já si myslím, že je pro něj zrovna to nejlepší, protože mi to zrovna tak vyhovuje. Že záleží hlavně na mé náladě, přístupu a trpělivosti. Na druhou stranu je ale třeba řídit se sama sebou a hlavně se z toho dokonalého montessori přístupu nezbláznit!

Nejvíce sám sebou byl synek stejně v našich pracovnách. Když jsem viděla, jak ho to baví, jak opakuje s největším soustředěním jednu činnost stále dokola a má z toho radost nedalo mi to.

Udělala jsem si svůj první týdenní kurz montessori, po kterém jsem dokonce dostala odvahu pustit se do vzdělávání dětí v tomto duchu v naší mini školičce, která postupně vznikala z našich montessori pracoven.

Naše třída v nové školce se montessori v začátcích moc nepodobala.

Neměly jsme pořádně vybavenou třídu, ale zato jsme měly prvních osm dětí a rodiče, kteří nám důvěřovali. Ve třídě jen pár základních pomůcek.. Jedno umyvadlo, kde jsme myli nádobí, čistili si zuby a umývali ruce. Místo šatny pár židlí a háčků. Sama jsem moc nevěděla, jak na to, znala jsem jen pár pomůcek, ale stále jsem hledala informace a po nějaké době jsem si udělala další montessori diplomový kurz u české montessori společnosti. Věci do sebe začali zapadat, ale stále to ještě nebylo ono.

To už jsme byli přestěhovaní ve větších prostorách, kde jsme měli stále více dětí a mohli si dovolit zařídit je více pomůckami. Zkoušeli jsme, co v montessori funguje a co ne. Občas jsem měla chuť se na všechno vykašlat, protože jsem nevěřila, že tohle zrovna bude ono. A věřte nebo ne, vždy, když jsme udělali nějakou novotu přesně podle přincipů Montessori, začalo to být to pravé… :o) úplně ono to začalo být, když jsem si mohla udělat mezinárodní diplomový kurz AMI pod zkušenou zahraniční lektorkou. Konečně pravý odkaz Marie Montessori! Tady mi to všechno docvaklo!

Svoje poznatky jsme hned zkoušela na dětech a radovala se z toho, jak to všechno funguje, jak mají děti radost z práce a jak to do sebe všechno konečně zapadá.

V montessori předškolní třídě jsem nakonec pracovala celých 7 let.

Mám tedy to štěstí, že jsem mohla pracovat s dětmi nejen jako pedagog, ale pozorovat i svoje děti. Syna, který začal chodit do montessori školy až ve 3. třídě a dceru, která se v tomto prostředí pohybovala od 2, 5 let. Jasně jsem viděla rozdíly. Upocené besídky v klasické školce, kdy za děti všechno odzpívaly učitelky, ve škole uhasínající jiskru v očích u syna, když mu paní učitelka řekla, že píše moc malá písmenka, na která on byl zrovna tak pyšný, nebo když dostal z výtvarné výchovy trojku, kdy podle paní učitelky nenamaloval vílu, ale vodníka… hromada domácích úkolů, povinné sdružení SRPŠ ..

U dcery jsem si vůbec nevšimla, že do nějaké školy chodí. Stále má jiskru v očích, i když jí třeba nebaví historie. Sama si plánuje svůj čas, ví, že může své učitelce ve třídě důvěřovat, všímá si více, co se okolo ní děje, je zvyklá pomáhat ve třídě mladším a zároveň být leadrem, protože je ve třídě nejstarší. Doma má čas na sebe a své záliby, protože ji neruší domácí úkoly.

Ale jít jinou cestou, než je obvyklé, není snadné.

Nejen když jste na straně učitele, ale i na straně rodiče. Stále ostatní seznamuji s tím, že se může vzdělávat jinak a často se setkávám s nepochopením z jejich strany. Musím obhajovat, proč syn v 7. třídě opustil domov a tráví čtyři dny v týdnu v montessori škole s programem pro adolescenty, i když já vím, že je to pro něj skvělá příležitost a on je tam spokojený.

Chci šířit montessori dál mezi vědomé rodiče nebo začínající učitele. Dívat se, jak se mění jejich nevěřícné obličeje v užaslé, jak je poznání vtahuje stejně jako mě, jak zažívají své první „wow“, když vezmou do ruky pomůcky a jak se mění oni sami na jejich cestě s dětmi.

Montessori se stalo mou vášní a já kousek své vášně ráda předám i vám…

Míša

Mgr. Michaela Willheimová

Jsem máma dvou kluků, pedagožka. Mou vášní je montessori. Cesta přirozeného a vědomého rodičovství. Už 14 let je mým posláním šířit montessori mezi ostatní rodiče. Díky montessori měním životy mnoha rodinám, přináším do jejich rodin lásku, vědomost, řád a spokojenost.

Moje životní cesta

Narozením miminka se otevírají nejdůležitější stránky jeho knihy života. Jaké jejich první příběhy budou, záleží hlavně na nás, na rodičích. My můžeme z velké míry rozhodnout o tom, jaké naše dítě bude, jak se mu bude dařit nebo také nedařit. Rodičovská cesta je dlouhá a není vůbec jednoduchá. Jsem nesmírně vděčná, že jsem k ní našla klíč, klíč, který pasuje do dveří spokojeného dítěte, ale i mámy.

Je úžasné vědět, jakou cestou se dát, umět nahlížet na situace s lehkostí a nadhledem, ale také s vědomostí a pochopením, znát nástroj, který mě jako mámě pomůže v konkrétní situaci, když si nevím rady.

Vzpomínám ale na chvíli, kdy jsem se poprvé připravovala na roli mámy. Cítila jsem se nejistá, všude bylo tolik informací, často úplně protichůdných.

Měla jsem pocit, že jsem ztracená, neuměla jsem najít správný směr. Chyběla mi podpora, vodítko, které by se mnou ladilo, řídila jsem se jen intuicí a srdcem, ale to nestačilo. Strach byl mnohdy silnější. Scházela mi vědomost, nadhled, lehkost, sebejistota. Lehce jsem se svezla s proudem, poslouchala všechny ostatní, chvíli se přikláněla k respektující výchově, chvíli jsem o ní měla pochybnosti, když mě především blízcí o generaci starší strašili, že to je cesta do pekel…..

Moje starší sestra měla v té době o rok staršího syna, byla tedy o krok napřed. Byla pro mě oázou klidu, ostrůvkem naděje a velkou inspirací. Byla mnohem jistější ve své nové roli. Byla přirozená, autentická, byla mi velkou oporou. Její přístup mi vlastně pomohl vrátit se tam, kde už jsem jednou byla.

Seznámila mě se svojí kamarádkou Mirkou Vlčkovou, se kterou se rozhodly založit mateřské centrum, protože se neměly kde scházet se svými dětmi. Začaly shánět dobrovolnice a lektorky a já, protože jsem původně učitelka, jsem jim začala pomáhat s kurzy pro děti. Miluji hudbu, tak jsem se svým ročním synem začala vést kurz Písnička.

Jednoho dne se ale Mirka vrátila z montessori semináře s obrovským nadšením a vizí, že tohle musíme pro naše děti začít dělat.

No jasně! Montessori!

V tu chvíli, jako by se mi rozsvítilo, jak jsem mohla zapomenout? Montessori! No jasně, vždyť, když mi bylo 16, byla jsem na praxi v pražské montessori školce a už tam jsem věděla, že to je něco, co se mnou ladí, co mi dává smysl, co je moje přirozenost a co chci jednou pro své děti.

Vrátila jsem se tedy k sobě, ke své přirozenosti. Díky tomu všemu a díky prvnímu synovi jsem pochopila, že důležitější než okolí a jejich rady jsem já, on a náš vztah. Začala jsem montessori vice studovat a zkoušet na něm mé první pokusy s montessori doma.

Byl mým trpělivým žákem, než jsem pochopila, že on je mým učitelem a já jsem v roli začínajícího studenta.

V té době jsme také s dalšími kamarádkami začaly s konceptem montessori pracoven pro rodiče a děti v rodinných centrech. O montessori jsme mluvily všude, kde jsme se ocitly. Byly jsme toho plné.

Můj první opravdový montessori kurz.

Díky trvající spolupráci s Mirkou jsem dostala příležitost, podílet se na prvním mezinárodním kurzu montessori u nás v Čechách ve spolupráci s Association Montessori Internationale, tedy asociací založenou samotnou Dr. Montessori. Kurz určený pro učitele dětí ve věku 3 -6 let jsem také vystudovala. A život se mi změnil úplně. Vše kolem dětí do sebe začalo zapadat. To, co jsem se naučila na fakultě se nedá srovnat s tím, co mi dalo studium montessori. Vše spolu krásně ladilo, vše do sebe zapadalo jako puzzle.

Stával se ze mě nový člověk – nový učitel – nový rodič. Při práci s dětmi jsem se cítila jako na jedné lodi, viděla jsem každodenní zázraky, cítila jsem vděk a pokoru ke každému dítěti, které jsem měla možnost potkat.

Pak se mi narodil druhý syn, v roli mámy už jsem nebyla nejistá, byla jsem v ní vědomě, užívala jsem si každý den s novým miminkem, s novým zázrakem.

Začalo mě fascinovat, co dokážou tak malá miminka, když jim dáme důvěru, připravíme bezpečné a stimulující prostředí a naučíme se je správně pozorovat.

První montessori třída batolat.

A jak už to tak bývá, když si jdeme za svým snem, splní se. Dostala jsem další příležitost - vybudovat první montessori třídu pro batolata. K tomu jsem ale potřebovala další vzdělání, další transformaci. Opět jsem se mohla spolupodílet a vystudovat první mezinárodní kurz pro Asistenty raného dětství, tedy pro věk od narození do tří let. Byly to dva roky tvrdé práce, skloubit vedení třídy batolat a zvládnout kurz, kdy jsem nejednou musela překonat samu sebe, byla nelehká životní zkouška. Třeba v momentě, kdy jsem musela vlastnoručně ušít prostírání a košilku pro batole:-).

Když se ale ohlédnu zpátky, ta dřina za to stála.

Už 15 let jdu cestou montessori, mojí životní cestou. Stejnou dobu jsem průvodkyní v montessori pracovnách a podpůrných skupinách pro rodiče a děti od narození do tří let. Znám tedy jejich potřeby a vím, jak důležitá je pro ně podpora na cestě rodičovstvím.

Měla jsem možnost rok intenzivně pracovat s 12 dětmi od 18 měsíců do 3 let. Vyzkoušela jsme si tedy, jak fungují teoretické poznatky z výcviku v praxi s dětmi i s dospělými.

Již 14 let se věnuji také vzdělávání dospělých, cestuji po celém Česku. Vím, jaké otázky zajímají rodiče napříč celou republikou.

V Praze externě spolupracuji s Asociací Montessori ČR a Montessori Institute Prague.

Mým klukům už je 17 a 11 let. Jsou to skvělí parťáci. S jejich věkem a různými potřebami, rostu i já, jako máma.